تبلیغات
دانلود سخنرانی های علامه حسن زاده آملی - مراحل تزكیه نفس از منظر آیت الله علامه حسن زاده آملی
سه شنبه 8 مرداد 1392

مراحل تزكیه نفس از منظر آیت الله علامه حسن زاده آملی

   نوشته شده توسط: ب ن    

قرآن كه صورت كتیبه انسان كامل است...
- در باب سیزدهم و باب بیستم ارشاد القلوب دیلمى آمده است كه جناب رسول الله(ص) فرمود: یقول الله تعالى: من احدث ... كسى كه محدث شود و وضو نسازد به من جفا كرده و كسى كه محدث شد و وضو بسازد و دو ركعت نماز نگزارد به من جفا كرده است و آن كه نماز خواند و از من چیزى نخواست به من جفا كرده است و آن كه محدث شود و وضو بسازد و نماز گزارد و مرا بخواند پس من جوابش را در آنچه كه مربوط به امر دین و دنیاى اوست ندهم من به او جفا كرده در حالیكه من پروردگار جفا كار نیستم .
خوشا حال آن كه از او خود او را بخواهد كه دوست ما را و همه جنت و فردوس شما را
- آیات آخر سوره فرقان را در مورد عبادالرحمن دستور خود قرار دهد.
- و كلوا واشربوا و لا تسرفوا انه لا یحب المسرفین.
  نه چندان بخور كز دهانت برآید   نه چندان كه از ضعف جانت برآید
- از فضول كلام هم مانند فضول طعام پرهیز نماید كه قساوت قلب آورد.
- محاسبت نفس
- مراقبت، و این مطلب عمده است
- ادب مع الله كه علامت حضور است
 - عزلت، سلامت در عزلت است (با خلق باش و نباش)
 - تهجد در شب تا به مقام محمود نائل آید.
 - تفكر
- ذكر قلبى و لسانى در هر حال
- ریاضت در طریق علم و عمل كه (علم و عمل انسان سازند)
 - اقتصاد یعنى میانه روى در مطلق امور حتى در عبادت
 - مطلب در دو كلمه است: تعظیم امر خالق، و شفقت با خلق

به طور خلاصه مراتب تادیب نفس از منظر استاد بدین صورت قابل بیان است: تلاوت و بهره مندى از قرآن؛ دائم الوضو بودن؛ اعتدال در خوردن و آشامیدن؛ اعتدال در گفتار؛ محاسبه نفس؛ مراقبه؛ رعایت ادب اسلامى؛عزلت و گوشه نشینى؛ تهجّد (شب زنده دارى )؛ تفكر و اندیشیدن؛ یاد خدا در همه حال بودن؛ ریاضت؛ میانه روى در كارها؛ تعظیم امر خالق و شفقت با خلق؛ تمسّك به ویژگى‌هاى عبادالرّحمن كه قرآن مجید در سورة فرقان، آیات 63ـ 74 بر شمرده است.(حسن زاده آملى، نامه‌ها ـ برنامه‌ها، ص 23ـ 26)

نخستین مرحله تزكیه نفس از منظر آیت الله علامه حسن زاده آملی
سوال: نخستین مراحل تهذیب و تزكیه نفس چیست ؟
پاسخ: براى طهارت باطن، نخست باید دوام طهارت ظاهرى را حفظ كرد و طهارت بدن را مراعات نمود، اعضاء و جوارح ظاهرى را باید كنترل نمود. زبان آفت بدى است، انسان باید سعى كند چانه اش را با عقل بگرداند! همانطور كه دهان گاه مجراى غذاى آلوده به معده است همین دهان و زبان، مجراى غذاى آلوده به جان نیز هست. باید این نهال وجود را كه رو به رشد و كمال است، مواظبت كرد، از همنشین بد پرهیز نمود. این دقت هاى ظاهرى كم كم باطن را هم طاهر مى كند. انسان اگر كمى در این نظام دقت كند، مى بیند كه در این دار هستى، هیچ چیز غلط نمى كند. حتى حیوانات هم در كار و وظیفه خود خیانت نمى كنند.
اینها درس است براى ما از آن طرف هم داریم كه (( من جاهد فینا لنهدینهم سبلنا )) باید در این امور دقت كرد تا كم كم طهارت باطن هم پیدا شود...(منبع: در محضر استاد، ص 34)

حكایاتی از آیت الله علامه حسن زاده آملی:

مراقبه و محاسبه
علامه حسن‌زاده آملی در كتاب شیوه‌های حكیمانه با نقل خاطره‌ای از علامه طباطبایی آورده است:
حاج سید محمد حسن مرتضوى لنگرودى، فرزند مرحوم آیة الله حاج سید مرتضى مرتضوى لنگرودى كه در درس اسفار و شفاى بوعلى و جلسات تفسیرى علامه طباطبایى (رضى الله) و نیز در جلسات خصوصى كه به صورت سیار در شب هاى پنج شنبه و جمعه در منزل یكى از حاضرین در بحث، منعقد مى گردید شركت مى نمود. گفت: علامه طباطبایى (رضى الله) اهل مراقبه بود، یك وقت خدمت آن بزرگوار رسیدیم كه دستورالعملى به ما بدهد فرمود: «مراقبه و محاسبه» این دو حالت را، شخص سالك باید از ابتداى سیر و سلوك تا انتهاء ملتزم باشد.
سپس فرمود: آخر شب، قبل از خواب اعمالى را كه در روز انجام داده اید، بررسى كنید هر یك از اعمال تان كه خوب بود خدا را براى آن حمد و سپاس گویید و توفیق انجام بهتر از آن را در روز بعد، از خداوند مسألت كنید. اگر خداى ناكرده تقصیر و یا خطایى مرتكب شده بودید، فورا توبه كنید و تصمیم بگیرید دیگر آن را انجام ندهید، اگر دیدید خلاف هاى شما متعدد است، تصمیم بگیرید، فردا آن را كم كنید، خلاصه فرمود: مراقبه و محاسبه باید همیشه باشد. حتى در این اواخر كه نمى‌توانست درست صحبت كند، یكى از رفقاء از ایشان خواسته بود توصیه هایى بفرماید؛ باز فرموده بود: مراقبه، محاسبه.(پندهای حكیمانه پند ۲۲۷)

روزى یكى از یاران درس از آیت الله استاد حسن زاده آملى تقاضا كرد ذكرى، دعایى، چیزى بفرمایید، بلكه از این گرفتارى روحى نجات پیدا كنم، خیلى گرفته و در قبض هستم.
آیت الله كه تا آخر لحظه سر به زیر انداخته بود و در سكوتى پر معنى و مراقبه اى ملكوتى به سر مى برد سر را بلند كرده و فرمود: آقا جان! من هم گرفتارم، من هم از شما بدترم. چند لحظه اى درنگ فرمود و ادامه داد: دو مطلب به شما عرض ‍ مى كنم، یقینا اثر دارد به شرط اینكه اقلا یك اربعین (40 روز) بر آن مداومت داشته باشید. 1- ذكر شریف یا حى یا قیوم یا من لا اله الا انت كه گفته اند، اكثار در آن سبب حیات و زیادت عقل مى شود و مجرب هم است.  2- سوره غنى (واقعه) را بخوانید تا غنى در علم و بعدا هم چیزهاى دیگرى شوید چون روایت شده كه: ابن مسعود از پیامبر(ص) نقل كرده كه، از پیامبر(ص) شنیدم كه فرمود: هر كس سوره واقعه را هر شب بخواند هیچ گاه محتاج نمى شود. (منبع: صراط سلوك)


home std test
دوشنبه 5 تیر 1396 12:14 ق.ظ
قلب از خود نوشتن در حالی که صدایی
دلنشین در آغاز آیا نه حل و فصل کاملا با
من پس از برخی از زمان. جایی در سراسر پاراگراف شما در واقع موفق به من مؤمن
متاسفانه تنها برای کوتاه در حالی که.
من هنوز مشکل خود را با فراز در مفروضات و یک خواهد
را خوب به پر کسانی که معافیت.
اگر شما که می توانید انجام من را
قطعا تا پایان در گم.
Jesenia
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:39 ق.ظ
Genuinely when someone doesn't understand after that its up to other visitors that they will assist, so
here it occurs.
BHW
جمعه 25 فروردین 1396 09:05 ق.ظ
This post is truly a good one it helps new the web visitors, who are wishing for blogging.
شنبه 5 بهمن 1392 10:51 ب.ظ
ﻋﺎﻟﻲ
میثاق
شنبه 5 بهمن 1392 10:47 ب.ظ
ﺳﻠﺎﻡ .ﻣﻦ ﺷﺨﺼﺎﺍﺛﺮﻣﺪﺍﻭﻣﺖ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺫﻛﺮﺷﺮﻳﻒ ﺭﻭ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻛﺮﺩﻡ.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر